Signify ziet opbrengsten verder krimpen

Gepubliceerd op 26 apr 2019 om 07:32

AMSTERDAM (AFN) - Verlichtingsbedrijf Signify heeft in het eerste kwartaal een lagere omzet behaald dan een jaar eerder. Het voormalige Philips Lighting lijdt onder de krimp van de traditionele lampenmarkt. De onderneming houdt nog wel vast aan zijn eerder aangekondigde verwachtingen voor het lopende jaar.

De opbrengsten bedroegen 1,48 miljard euro in de eerste drie maanden van het jaar. In het eerste kwartaal van 2018 was dat nog 1,5 miljard euro, wat neerkomt op een krimp van 1,5 procent. Op vergelijkbare basis, exclusief wisselkoerseffecten, daalde de omzet met 3,3 procent. Onder de streep resteerde een winst van 44 miljoen euro, een ruime verdubbeling ten opzichte van een jaar eerder. Ook de aangepaste winstmarge (ebita) is verbeterd maar is nog ver onder de doelstelling voor dit jaar tussen de 11 en 13 procent.

Signify verwacht om voor led-, professionele en thuisverlichting in heel 2019 een vergelijkbare omzetgroei tussen de 2 en 5 procent te halen. Bij de lampentak gaat het bedrijf uit van een min tussen de 21 en 24 procent.

Moeilijke marktomstandigheden

De verlichtingsbranche kampt al langere tijd met moeizame marktomstandigheden. De Duitse branchegenoot Osram Licht sneed afgelopen maand voor de zoveelste keer in zijn omzetverwachting. Osram kampt een zwakkere vraag vanuit de auto-industrie en druk op de verkoop van conventionele lampen door de overgang naar led-verlichting en bij mobiele apparaten.

Om groei op peil te houden richt Signify zich op nieuwe groeiplatformen. Onlangs werd de overname aangekondigd van Signify WiZ Connected, een onderneming uit Hongkong die verlichtingssystemen met wifi-verbindingen ontwikkelt en verkoopt. Bovendien lukte het Signify om in het eerste kwartaal binnen het led-segment een vergelijkbare omzetgroei van 3,6 procent te behalen. Analisten gingen uit van een lichte daling.

Gerelateerde aandelen22:59:56

  SIGNIFY NV
25,530
+0,420
+1,67%