Terug

Columns

Watchlist

Liveblog: Hé de AEX

Door Arend Jan Kamp
op 9 sep 2019 om 16:30

Update 16:30 uur: Risk-on!

Het is pas een trendje sinds vorige week, maar toch. Als dit doorzet... Wat probeert Mr. Market ons duidelijk te maken met die plotselinge risicobereidheid? Meerdere antwoorden zijn mogelijk en ik ben vast nog 1001 redenen vergeten:

  • Het ECB gratisgeldpretpakket donderdag wordt minder pretpakketerig dan verwacht en de Fed laat zich niet gek twitteren 
  • De handelsoorlog VS-China wordt even met een belletje waarvan niemand verder iets weet en een paar tweets in caps lock opgelost
  • Er komt geen recessie
  • We gaan ons nog jaren vermaken met die beste Britse comedy serie ooit, brexit
  • Oranje wordt Weltmeister

Mis, het zijn gewoon weer de Duitsers :-)

 


Update 15:50 uur: Stomme tax

Gisteren in mijn vooruitblik op de beursweek deed ik mijn best de nieuwe spaar- en beleggingstaxvoorstellen van staatsecretaris Menno Snel - een week voor een rigoreus ECB-rentebesluit - zo neutraal mogelijk te beschrijven. Nu zit mijn Twitter timeline weer vol gokadvertenties van onze overheid en houd ik me niet meer in.

Wij beleggers gaan de taxvrijstelling van spaarders betalen, zo simpel is het. Waarom? Wáárom? Risicoloos wordt beloond, risicobereidheid bestraft. Het lijkt wel alsof Den Haag niet wil dat wij vermogen opbouwen.

Een zien of ik antwoord krijg. Mag best, want met die samengestelde interest die in dit geval tegen ons in loopt, zijn wij beleggers hier uiteindelijk klauwen met geld aan kwijt. Zo kunt u ook uw eigen strop uitrekenen, als u een beetje serieus lang belegt

 


Update 15:00 uur: AT&T TNT

Spektakel op Wall Street:

Duidelijk, Paul Singer ziet het management van AT&T gewoon niet zitten. Hij is niet de enige. Copypaste van CNBC:

In addition to the concerns surrounding debt load and Time Warner, Elliott’s letter makes five key points:

  1. AT&T’s returns have been disappointing to shareholders for a long time.
  2. AT&T’s merger integration and operational setbacks are responsible for the underperformance.
  3. AT&T has “world-class” assets trading at a historic discount.
  4. AT&T can “unlock significant value” by improving management and operational performance.
  5. These steps will create giant gain for shareholders.

“We’ve been frustrated for a long time with AT&T stock. Like Elliott, in certain parts of the business, we’ve seen the potential there for years,” said Jonathan Chaplin, an analyst at New Street Research. “We just despaired of it ever being captured under this management team with the strategy they’ve deployed up until now.”

Oef ja, wat een prutsaandeel is AT&T inderdaad. Chronisch dikke underperformance. 

Eens zien we of het probleem meteen kunnen aflezen: winst moet omhoog? Inderdaad is ook meteen duidelijk dat dit mooi aandeel kan zijn. Zie die dividendgroei. Gestaag, maar... te langzaam. Met de actie van Elliott vandaag is alleen het echte koopje - als het dat al was, moet nog blijken - er nu wel vanaf.  

 


Update 14:45 uur: Air Accell

Retorische vraag: is die daling niet een beetje overdreven? Goeie reactie meteen van trouwe lezer :-)

Intussen keuvel ik nog even door met Jeffrey en inderdaad, ik kan me voorstellen dat u hier (als KLM-liefhebber) en Air France-KLM-aandeelhouder niet op zit te wachten.

Nog een retorische vraag: is die stijging niet een beetje overdreven? Accell gaat nu meer Batavus en Sparta fietsen verkopen via Fietsenwinkel.nl is natuurlijk de gedachte, maar die Gazelles zijn ook nog wel anders anders te krijgen. In ieder geval wordt Accell ongeveer €25 miljoen meer waard hierdoor.

 


Update 12:30 uur: Eten en gegeten worden

Hallo Just Eat en Takeaway, Uber Eats is niet onverslaanbaar. Zeker bij Takeaway weten ze dit goed, vandaar ook het streven van het bedrijf om by all means necessary de onbetwiste marktleider te worden op de markten waarop het actief is.

Omzetpiekjes en een dikke min, daalt Takeaway hier nou op? Ik kan het zo gauw niet plaatsen. Intussen meldt Cat Rock Capital, dat (haar belang is nu 2,6%) eerder Just eat het mes op de keel zette een partner te zoeken. Het fonds zit nu ook voor 4,52% in Takeaway.   

 


Update 12:20 uur: WeWork werkt even niet

Van een geschatte waarde van $47 miljard dit jaar voorjaar - dat lapte omgerekend Softbank voor een belang - tot minder dan $20 miljard nu?! De voorgenomen beursgang van kantoorverhuurder WeWork deze maand dreigt op een deceptie uit te lopen; kijk niet raar op als het helemaal niet doorgaat in dit tempo.

Bent u al ergens een positieve recensie tegen gekomen? Ik niet (echt niet één) en zie WeWork als een dozenschuiver met een (nu dus rap afkomende) technologiewaardering en een iets te megalomane topman, oprichter en grootaandeelhouder. Prima, maar om daar nou een topwaardering op los te laten...

 


Update 12:00 uur: Optiestoring verholpen

Excuses, gemist! Ik handel ook niet in die dingen en dan... Gebruik ajb je twitteraccount hiervoor Euronext, nu moeten we het via via horen. Nee, toch niet. Kwartiertje uitstel. Hier volgt u het ingevlogen liveblog van Euronext. 

 


Update 11:45 uur: Ferrari de snelste

Nog mooier dan een Tesla toch, wie droomt er nou niet van zo'n rosso monster op de oprijlaan? Sinds eind 2015 beursgenoteerd, maar ondanks dat dit een beursgenoteerde jongensdroom is, is Ferrari zeker geen crowded trade, zoals dat zo mooi heet, laat staan een fonds waar dagelijks herrie, gedoe en wat al niet meer is.

Het bedrijf trekt een blik nieuwe modellen open met gewoon benzinemotoren, want een fluisterstille Ferrari voelt toch een beetje alsof u in uw blote togus de snelweg op moet, toch? Toch moet er dit jaar nog een hybride model op de markt komen, en meer in de komende jaren. Hybride, niet helemaal elektrisch.

En ja hoor, het aandeel - natuurlijk het rode lijntje - accelereert de rest er volkomen uit. Het aandeel is net als de bolides echter niet goedkoop: tegen 33,6 keer de winst, 0,7% dividend en single digit omzet- en winstgroeiverwachtingen is het van u. Hier een paar autojongens herbelegd en in euro's. 

Eigenlijk is de race om wie de omschakeling van diesel en benzine naar elektrisch gaat winnen nog maar net begonnen. 

 


Update 10:25 uur: Wat te doen met obligaties?

Zelf heb ik een pluk obligaties en koop iedere maand nog wat bij. Ik geef eerlijk toe dat ik dat alleen maar doe omdat het zo heurt volgens de beleggingsboekjes (risico afbouwen) en omdat ik weiger voor this time it's different te capituleren. Ze zitten me nog niet in de weg, want wat zijn ze lekker gestegen :-)

Niettemin denk ik iedere dag wel een keer dat ik ze nú verkoop en de opbrengst maar in de Dividend Artistocrats ofzo gooi. Als u advies voor mij hebt aangaande wat ik met die dingen moet: graag. Oh ja, één ding en zeker voor wie in Japanscenario's denkt. Trends kunnen héél lang aanhouden op de obligatiemarkt, dus wees niet te snel.

Om van always expect the unexpected maar te zwijgen. Nogmaals, this time it's different pakt doorgaans heel duur uit. 

 


Update 10:00 uur: Air France-KLM

Uitverkoop op hoge omzet, Air France-KLM gaat door het putje. Wat heb ik gemist, want zo raar zijn die vervoerscijfers van vanochtend toch niet? Of het moeten de vrachtcijfers zijn (-5,8% in augustus), want de stakingen waren pas deze maand.  Of moet ik het toch in deze hoek zoeken: stakingvrees?

Bij British Airways (IBA -3%) is het ook raak, wellicht is de markt bang voor meer, erger en duurder. Kijk ik nog even naar de grafiek, want Air France-KLM is vooral een handelsgedreven aandeel. De fundamentals zijn al vijftien jaar om te huilen, de onderneming weet structureel geen waarde te scheppen.

Het aandeel zat in augustus al in de hoek waar de klappen vielen - tegen de markt in - en zakt wellicht nu technisch onder een steunlijntje ofzo. Overgave? Geen verstand van, vraagt u de beschikbare Rocyes, Nico's et cetera. 

Wacht even, gevonden:

09 Sep - 09:18:18 [RTRS] - SHARES IN AIR FRANCE FALL 7 PCT, MARKET TRADER CITES LES ECHOS ARTICLE REPORTING POSSIBLE AIR FRANCE INTEREST IN AIGLE AZUR

Uit die krant teken ik alleen dit op, met de Google Translate vertaling erachteraan. 

Par ailleurs, Air France envisage de faire une offre sur la compagnie Aigle Azur, qui a cessé ses vols vendredi soir, selon le gouvernement français.

Bovendien is Air France van plan een bod uit te brengen op het bedrijf Aigle Azur, dat zijn vluchten vrijdagavond stopte, volgens de Franse regering.

Of het is gewoon een optelsom van feiten, Bloomberg houdt het hierop:

 


Update 09:30 uur: Sparen op de blaren

Nooit eerder voorgekomen, niemand weet hoe spaarders, het grote publiek dan, reageren als de banken negatieve rentes hanteren. Want hier komt vooral gevoel bij kijken, en dat is een ongeleid projectiel. Rationeel gezien en volgens de rekenmachine zijn reële negatieve spaarrentes de gewoonste zaak van de wereld.

Alleen maakt bijna niemand dit sommetje... Hier mag u nu ook nog uw taxes vanafhalen als u meer dan €30K hebt, maar straks welicht niet meer. 

Wie verstandig is haalt zijn of haar geld niet van de bank. Het sommetje was al negatief en voor een relatief luttel percentage nog minder rente loopt u dan ineens een complete-hoofdsomrisico. Spaarvarken, matras of ouwe sok vallen niet onder het depositogarantiestelsel. Is de kudde ook verstandig, dat is de vraag. 

Inderdaad, het lijkt bijna onvermijdelijk dat die negatieve spaarrentes eraankomen. Het is denk ik ook geen toeval dat afgelopen vrijdag staatssecretaris Menno Snel met dat half uitgewerkte plan voor belastingkorting voor spaarders kwam. De regering is er niet gerust op. Donderdag ontsteekt de ECB namelijk witte rook.

 



Arend Jan Kamp is senior content manager van IEX. Kamp belegt iedere maand vooral voor zijn pensioen uitsluitend in beleggingsfondsen. Klik hier voor zijn actuele posities. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Klik hier voor een overzicht van de beleggingen van de IEX-redactie.

Gerelateerde aandelen23:00:00

  Accell Group
23,550
+0,350
+1,51%
  Takeaway.com
76,250
-1,250
-1,61%
  Ferrari NV
152,600
-1,840
-1,19%
  Air France-KLM
9,478
+0,310
+3,38%