Terug

Columns

Watchlist

Volle kracht vooruit

Door Ivan Nyssen
op 31 mrt 2004 om 13:30

Angst heeft de markt betreden. Beleggers worden weer bearish. De vraag is of dat terecht is. Het eerste kwartaal is erg interessant geweest. De inflatie blijft laag, de lange rente is gedaald en de obligatiemarkt is omhoog geschoten.

Nu de inflatie onder de 2% is gedoken, staat de deur voor een renteverlaging door de ECB open. De dollar profiteert nu al van dat vooruitzicht.

Bedrijfsresultaten varieerden van goed tot zeer goed. Het herstel van de Amerikaanse economie zet zich ook in 2004 voort.

Vrije kasstromen nemen daardoor alleen maar toe. Die FCF (free cash flows) namen in 2003 met 36% toe en in dit jaar waarschijnlijk met 24%. Dat wordt bevestigd door onze bottom up-analyses van individuele bedrijven. De koersen van aandelen daalden daarentegen sinds de top in februari met 5% tot 15%.

Tijd doet zijn werk
Vooral die sectoren die in 2003 excelleerden hebben het nu moeilijk (technologie, financials en cyclische aandelen). Dat alles bij elkaar optellend, luidt de conclusie dat veel aandelen opnieuw ondergewaardeerd zijn. De huidige zwakte moet derhalve worden aangewend om aandelenposities uit te breiden. Daarna doet de tijd zijn werk.

Publicis Groupe heeft cijfers over het eerste kwartaal gepubliceerd, die opnieuw indrukwekkend waren. Het bedrijf werkt aan een gezondere financiële situatie en streeft naar een operationele marge van 15%. De groei van advertentieuitgaven wordt door Publicis geschat op 3,5%, mede vanwege de Olympische Spelen en de presidentsverkiezingen in de VS.

Daarnaast is voor Publicis de dollar-euro wisselkoers van belang, omdat 44% van de omzet uit de VS komt. Een daling van de dollar van 10% heeft een negatief effect van 4,3% op de winst, hetgeen neerkomt op 166 miljoen euro. Het concern lijkt uitstekend gepositioneerd voor uitbreiding van haar marktaandeel in de komende jaren.

Publieksprijs Publicis
De partnership met Dentsu biedt uitstekende kansen op de Japanse markt. Om duidelijk te maken waarom Publicis een aantrekkelijke belegging is, nog een keertje onze filosofie: de meeste investeerders zijn altijd op zoek naar mooie verhalen en botsen uiteraard systematisch op dezelfde hot stories.

Maar er is een hemelsbreed verschil tussen een goed bedrijf -een prachtverhaal tegen een hoge prijs - en een goede belegging (een gemiddeld verhaal, maar fors ondergewaardeerd). Als value managers zijn wij gefocust op de waardering van onze beleggingen. Zó komen we ook bij Publicis uit.

Ons FCF-model komt voor Publicis uit op een waarde van 34 euro per aandeel, circa 25% boven de huidige koers. Met een impliciete groeivoet van 2,9% en een verwachtte FCF/EV-yield van 6% (de verhouding tussen de vrije kasstromen en de enterprise value, dus de waarde van de onderneming) is het bedrijf aantrekkelijk gewaardeerd.


Ivan Nyssen is, sinds de oprichting daarvan in 1998, beheerder van Contrarian Equities@Work. Nyssens columns zijn geschreven op persoonlijke titel. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Gerelateerde aandelen23:00:02

  Publicis Groupe
42,910
-0,480
-1,11%